Największe mity o śladzie węglowym – co warto wiedzieć?

Redakcja

10 grudnia, 2024

Problem śladu węglowego jest jednym z głównych z głównych tematów podejmowanych działań mających na celu poprawić jakość powietrza i zmniejszyć poziom zanieczyszczeń. Krąży wiele mitów związanych z tym tematem, które są nieustannie powielane. Warto wiedzieć, co tak naprawdę ma wpływ na ślad węglowy oraz poznać sposoby na jego skuteczne zredukowanie.

Czym jest ślad węglowy?

Ślad węglowy jest powszechnie stosowanym wskaźnikiem ekologiczny obrazującym całkowitą ilość emisji gazów cieplarnianych generowanych przez jednostkę, organizację, produkt lub proces. Pomaga on zrozumieć wpływ działalności człowieka na środowisko naturalne. Najczęściej się go w tonach dwutlenku węgla emitowanego w ciągu roku. 

Znajomość śladu węglowego to kluczowy element w walce ze zmianami klimatycznymi, które wymagają współdziałania zarówno jednostek, jak i całych sektorów gospodarki.

Najczęściej powtarzane mity związane ze śladem węglowym

W codziennym życiu można spotkać się z wieloma powielanymi mitami na temat śladu węglowego. Ich powtarzanie prowadzi do błędnej interpretacji tego tematu, co czasem skutkuje podejmowaniem niewłaściwych i nieefektywnych działań. Warto więc wiedzieć, jakie nieprawdziwe informacje na ten temat można spotkać najczęściej.

1. Tylko duże firmy mają znaczenie w redukcji śladu węglowego

Bardzo często uważa się, że odpowiedzialność za emisje dwutlenku węgla spoczywa wyłącznie na dużych korporacjach, które emitują go najwięcej. Z jednej strony jest to prawdą, gdyż ze względu na przeprowadzane procesy i inne działania przyczyniają się one znacznie do zanieczyszczenia środowisku poprzez wytwarzanie gazów cieplarnianych. Jednak także działania podejmowane przez jednostki mogą ograniczyć zanieczyszczenia. To możliwe dzięki zmianie środka transportu, modyfikacji diety czy zmniejszeniu zużycia energii. W rzeczywistości wybory konsumenckie mogą motywować producentów i przedsiębiorstwa do bardziej zrównoważonych praktyk.

2. Ślad węglowy to wyłącznie kwestia transportu

Wiele osób kojarzy emisje dwutlenku węgla jedynie z transportem, zarówno lotniczym, drogowym, jak i morskim. Rzeczywiście stanowi on źródło dużego poziomu zanieczyszczeń, ale nie jest jedynym sektorem gospodarki, który jest za to odpowiedzialny. Duży wpływ ma także przemysł, budownictwo, motoryzacja. Produkcja żywności, szczególnie mięsnej, zużywa mnóstwo zasobów i generuje duże ilości metanu oraz CO₂. Stawianie różnego rodzaju obiektów, produkcja maszyn czy pojazdów również wiążą się z emisją gazów cieplarnianych. Ślad węglowy to złożony problem, który obejmuje wiele aspektów codziennego życia.

3. Tylko zmiana pojazdów na elektryczne zmniejszy ślad węglowy

Samochody elektryczne są bardziej przyjazne dla środowiska niż tradycyjne pojazdy spalinowe ze względu na brak emitowania zanieczyszczeń. Jednak zwiększenie ich udziału w światowym rynku nie rozwiązuje całkowicie problemu – produkcja baterii, które są kluczowym elementem pojazdów elektrycznych, to proces energochłonny i generujący znaczne zanieczyszczenia. Zastępowanie aut spalinowych elektrycznymi musiałoby odbywać się na zdecydowanie szerszą skalę, aby przyniosło oczekiwane rezultaty.

samochodyelektryczneasladweglowy.jpg

4. Recykling eliminuje problem śladu węglowego

Recykling pozwala zmniejszyć ilość odpadów i ograniczyć potrzebę produkcji nowych surowców. Jednak problemem jest to, że sam proces przetwarzania generuje zanieczyszczenia. Nie wszystkie materiały nadają się do pełnego recyklingu, a część z nich może być przetwarzana jedynie kilkukrotnie. 

5. Drobne zmiany w stylu życia wystarczą

Oszczędzanie energii czy segregacja odpadów są korzystne dla otoczenia i mogą zmniejszyć poziom zanieczyszczenia środowiska. Jednak ich ogólna efektywność w redukcji śladu węglowego jest ograniczona. Zmiana stylu życia na bardziej ekologiczny, np. poprzez ograniczenie konsumpcji, zwiększenie efektywności energetycznej oraz wybór produktów o niskim śladzie węglowym, są kluczowe, jednak potrzebne są też szerokie modyfikacje systemowe, wspierane przez rządy, samorządy oraz firmy.

Jak świadomie zmniejszać swój ślad węglowy?

Działania mające na celu zredukowanie śladu węglowego i poprawę jakości powietrza powinny podejmować zarówno firmy, jak i pojedyncze jednostki. Tylko współpraca na tym polu może przynieść oczekiwane efekty.

W przypadku osób indywidualnych kluczowe znaczenie ma zmiana nawyków, które pozwolą ograniczyć zużycie energii na co dzień. Może to być np. zmiana urządzeń na bardziej energooszczędne. Dobrym rozwiązaniem jest korzystanie z odnawialnych źródeł energii, a przede wszystkim paneli fotowoltaicznych czy pomp ciepła. Takie działania są krokiem w stronę zrównoważonego rozwoju. 

Warto także rozważyć zmianę diety na taką, która będzie opierała się przede wszystkim na lokalnych i sezonowych produktach. Dobrym rozwiązaniem jest stawianie na żywność, której nie sprowadza się z innych regionów świata, generując konieczność jej transportu, co przekłada się na produkcję zanieczyszczeń. Wiele osób uważa także, że ograniczenie konsumpcji czerwonego mięsa i częstsze sięganie po produkty roślinne może zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych.

Kolejnym działaniem, które mogą podejmować jednostki w celu poprawy jakości powietrza, jest redukcja odpadów. Można to osiągnąć przede wszystkim poprzez ograniczenie plastikowych toreb i korzystanie z wielorazowych opakowań. Praktykowanie minimalizmu i ograniczenie zakupów impulsowych przynosi korzyści ekologiczne oraz ekonomiczne.

Warto także pomyśleć o zmianie środka transportu i częściej wybierać komunikację publiczną czy rower. Dobrym pomysłem jest także car-sharing, który również może ograniczyć wykorzystanie samochodów i zmniejszyć nieco ślad węglowy. 

Przedsiębiorcy w pierwszej kolejności powinni postawić na optymalizację procesów produkcyjnych, aby były one bardziej energooszczędne. Kluczowe znaczenie ma także efektywne zarządzanie surowcami oraz ograniczenie produkcji odpadów. Bardzo ważne jest też regularne monitorowanie i raportowanie śladu węglowego, pozwalające na ocenę postępów oraz zwiększające wiarygodność w oczach klientów i partnerów biznesowych. Nie można zapomnieć również o edukowaniu pracowników w tym zakresie, aby podejmowali oni świadome decyzje.

Artykuł promocyjny.

Polecane: